teman-teman

Tuesday, September 27, 2011

susah mahupun senang tetap diuji..

Ada 2 bentuk ujian yang kita akan diuji, "kepayahan" dan "kesenangan"..

-Kepayahan, kita diuji dengan keimanan kita..
-Kesenangan, kita akan diuji dengan cara kita bersyukur..
Assalamualaikum w.b.t

Sekian lama akhirnya saya mula menaip kembali, maaf diatas kelewatan menghasilkan entri, sebenarnya bukannya tidak menghasilkan entri langsung, tetapi rata-ratanya entri yang dihasilkan banyaknya didalam draft, mungkin malu kot nak publish entri begitu, akhirnya dibiarkan saja didalam draft menjadi bacaan sendiri.
 
Dah lama tak tengok laut dengar bunyi ombak.. kat taiping xde laut, loji besar je ade.. T_T

Berbalik pada tajuk yang agak gloomy, sebenarnya ada yang ingin dikongsikan tentang berkaitan dengan ujian, pernah tidak jauh disudut hati kita tertanya-tanya mengapakah ujian diberikan kepada insan? kenapa tidak kepada tumbuhan atau haiwan?

Mungkin pada pandangan sesetengah orang soalan ini sangat aneh, tetapi keanehan soalan inilah yang ada dalam tanda tanya saya bila meratap ujian. Sukar sebenarnya atau mungkin ini sesuatu yang mustahil jika kita mengharap orang lain sama-sama dapat merasa, menjiwai dan menyelami apa perasaan kita yang sedang kita rasai sekarang ini.

Disebelah kanan menyatakan hidup ini anugerah, tetapi disebelah kiri pula menyatakan hidup ini meletihkan. Namun begitu pada saya kerana hidup ini anugerahlah ianya meletihkan.

Jangan berdukacita kerana hidup ini meletihkan, sebab demikianlah hidup ini diciptakan.

Pada dasarnya hidup ini adalah rangkaian susah payah dan meletihkan. Kegembiraan yang ada didalamnya adalah sesuatu yang sedikit dan perkara yang disukai dan yang diharapkan juga merupakan sesuatu yang sangat jarang berlaku. Bila kita dapat merasakan kemanisan hidup, namun ianya tetap hanya peristiwa sementara, jika kita tidak menghargainya dengan penuh rasa bersyukur.

Sekiranya dunia ini bukan tempat ujian, sudah pasti didalamnya tidak ada mainan perasaan dan juga melibatkan kesihatan, tidak ada sakit, tua, mati, cemburu, amarah, kesusahan, kemiskinan, kekecewaan kehampaan dan kesedihan.

Bila sering berlaku perkara-perkara yang membuatkan kita benar-benar rasa diuji, sebenarnya hal begitulah yang benar-benar memberi tamparan kesedaran kepada kita dan mengajar kita.

Muhasabah Diri : Jangan diikutkan sangat perasaan yang sedih sebab kalau tidak pandai mengawal perasaan pasti binasa. Pandang kehadapan dan teruslah berjalan. Sekalipun lambat tetapi teruslah melangkah. Hari ini pastinya berbeza dengan apa yang berlaku semalam.

Harapan : Semoga hari-hari yang bakal dilalui oleh kita sarat dengan kisah-kisah indah. Berharaplah seikhlasnya agar Allah memberikan kita nikmat dan kegembiraan hidup yang paling lazat supaya kita terus dapat menjalani hari-hari mendatang dengan sebaik mungkin.

16 comments:

Wyna Nubies said...

As Salam,

Disebalik ujian pasti ada rahmat di baliknya. :)

aliaa farhana said...

tanpa kesusahan yang dihadapi, kita susah nak rasa betapa berharga nya kesenangan...tanpa kesedihan pun kita takkan tahu betapa bernilainye kebahagiaan...

pape pun, semua kite kena hadapi...jangan terlalu mengikut rentak hati yang tengah terlalu sedih mahupun terlalu gembira...sebab nanti kita terleka dan trbabas dari trek kite...

err....ape tah saye mrepek ni...hahaha nak lepak laut jugak! jujom nanty ramai2 gi lepak pantai tgk laut...=)

Mss Ieza said...

hdp pnuh dgn dugaan, indahnya hdup jika kita dpt mngatasi sgala dugaan :D

Syafiq Mokhtar said...

wyna nubies : betul.. :)

Syafiq Mokhtar said...

Al : siyes tu bukan merepek.. betul..mcm dalam sy kata dlm entri ni, jika kita tidak pandai kawal emosi binasa.. :)

Syafiq Mokhtar said...

M. Ieza : aah.. dapat ganjaran pahala lagi..Rasulullah kata banyaknya pahala, pada besarnya ujian.. :)

era kecik said...

hidup kita tak akan lengkap kalau takde dugaan.. betul tak?

Mila Ahmad said...

bila hidup penuh dgn dugaan itulah ujian buat kita.sekiranya kita mampu mengharungi segala rintangan yg mendatang.itulah kemenangan paling berharga dlm hidup

aza said...

setiap ujian yg dtg..ada hmahnya..
kita haruslah bnyk brsabar..btl x
:)

Miss Dolce and Gabbana said...

TSM: Entri yang menginsafkan.Tahu tak bila sedih saya suka ziarah bog abang kacak ni sbb pada saya bila baca entri-entri TSM yang previous tu buat saya mcm motivate balik.Lagi-lagi lepas sahabat baik pergi hari tu. :)

fyy mokhtar said...

saya sedih. saya duka. saya perlukan seseorang.selalu ada dia datanag bagi nasihat ^_^

pikah said...

betol....
jd..kalau senang ucapkan syukur n bila sush banyakkan bersabar...
Allah sentiasa ade dgn kite...^_^

*tpg ade sungai jer...tu pun dh kena jangkit air kencing tikus..walaweh...hehe

Nurulee said...

betul. hidup ni xselalunya indah. Semoga kesusahan hari ini membawa kesenangan hari esok. :/

Ana Farhana said...

takda ujian bkn la hdup nmenye :)

NURUL NATASYA AMIR said...

As-sobru minal iman..Wassalam :)

awinfaizny91 said...

setuju benor dgn pndapat kome tuh...wat eva it is,disebalik ujian ade kemanisan...di sebalik kemanisan ade ujian.=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...