teman-teman

Wednesday, January 16, 2013

Pakcik.. Pakcik dari mana? (Pengalaman di Madinah)


Pengalaman saya ditanah haram (madinah).. 

Cerita ini bukanlah cerita baru, cerita ini berlaku dipertengahan tahun lepas.. 

Teringat sewaktu ketika saya di dewan makan dekat hotel selepas makan malam, saya turun ke lobby, untuk mengambil beg saya, waktu itu saya dan jemaah baru sahaja tiba dari Makkah selepas menunaikan umrah disana selama 9 hari, tidak lama kemudian datang salah seorang jemaah saya, membawa seorang pakcik yang agak berumur.. 

Jemaah : "ustaz, tolong pakcik ni.. Pakcik ni sesat dari lepas subuh tadi..

Saya : ye ke? dari subuh? pakcik, nama pakcik siapa? Pakcik tau nama travel pakcik? Mana nametag pakcik? Mana beg pakcik?

Pakcik : pakcik tak bawa, pakcik tertinggal.. Pakcik taktau nama travel pakcik..

Pesanan: Bagi jemaah yang hendak melakukan umrah atau menunaikan haji, butir diri seperti nametag dan beg kecil(beg silang) yg dihadiahkan dari syarikat travel sangat penting bagi setiap jemaah bila berada disana, ini kerana di setiap beg dan nametag pasti ada tertulis nama travel dan no telefon.


Termenung seketika.. Jom pakcik ikut saya.. Saya bawa pakcik makan dulu diatas ada dewan makan dekat tingkat atas ni.. Pakcik tak makan lagi kan? 

Setelah dipujuk baru dia nak makan, sebab dia dah hilang selera nak makan kerana terlalu susah hati.. Lepas makan saya suruh pakcik itu tidur di bilik saya,ini kerana waktu sudah malam, dan saya sendiri masih kepenatan kerana perjalanan dari Makkah ke Madinah sangat jauh..  saya menyuruh dia tidur diatas katil dan saya tidur dilantai beralaskan kain ihram, sebenarnya saya tidak boleh tidur memikirkan pakcik ni. 

Sebelum itu saya dan petugas ada jugak cari2 nama travel yang pakcik tu sebut.. tak berapa jelas namanya.. bila saya google, travel yang pelik2 google bagi, ada dari jakarta dll..sedangkan pakcik ini dari negeri sembilan (dengar dari loghat cara dia bercakap) ada dia bagi no telefon rumah, bila saya kol budak kecik yang jawab dan tak berapa reti nak jawab.. Ntah pening nak fikir..

Sebelum azan pertama pakcik tu bangun tido balik.. Dalam jam 2.30pagi.. Dia bangun lagi, dia tak senang duduk, dia ajak saya teman dia cari hotel dia, katanya takut isterinya risau..saya pun bangun suruh dia basuh muka.. Waktu dia ke toilet, sy perasan ada darah2 dekat cadar katil saya.. MasyaAllah..Pakcik ni sakit rupanya.. lepas dia keluar saya tanya.. 

Saya : Pakcik sakit? 

Pakcik : Sepatutnya pakcik kena makan ubat.. 

Saya : Ohh ok jom kite cari hotel pakcik..

Akhirnya kami pun mencari dari hujung jalan sampai ke hujung jalan..waktu tu sangat gelap..Hanya bergantung dengan lampu2 bangunan.. Satu2 hotel saya masuk..disekitar masjid nabawi pun kami mundar mandir diperkarangan masjid mana tau kalo terjumpa group pakcik ni.. Sampaila masuk waktu subuh.. Kami bersolat subuh sama2.. Kemudian kami mencari lagi.. Matahari pun dah mula terbit..

Saya dah mula berasa penat sangat, kaki dah mula rasa sengal2, sakit dibahagian tumit..tidak berhenti kami berjalan,dari mula mencari..bila ingat balik seawal 2.30 pagi kami mula mencari.. Saya ajak pakcik tu duduk kejap, dia pun duduk,dalam hati saya sangat bersimpati dengan pakcik ni.. Tapi saya dah tak boleh nak teruskan pencarian dah sebab saya dah tak mampu berjalan. Salah satu jalan penyelesaiannya jika tidak berjaya mencari waris pakcik ini,saya terpaksa minta tolong pegawai untuk menghantarnya ke kedutaan, barangkali pakcik ini mungkin tidak kesampaian hajatnya ke kota Makkah bagi menunaikan umrah, dan dihantar pulang ke Malaysia jika dihantar ke kedutaan.. ntahla saya kusut lagi..bertambah simpati.. usaha mencari sia2 pada saya.. saya sangat penat.. :(  

Madinah dah mula cerah..teringat lepas makan pagi saya ada tugas lagi, nak bawa jemaah2 saya ziarah raudhah dan makam Rasulullah..aktiviti ziarah dalam.

Saya : pakcik saya ingat lepas ni pakcik rehat dulu di bilik saya, saya ada tugas nak bawa jemaah2 ziarah. Nanti lepas selesai tugas kita cari lagi ye?

Pakcik : takpelah nak.. Biar pakcik cari sendiri, pakcik nak tunggu kat pintu masjid.. Mana tau ada group pakcik nampak pakcik..

Saya : tapi jomla balik hotel dulu.. Kita makan dulu baru pakcik tunggu kat masjid. 

Pakcik : takpe nanti pakcik beli roti2 kat depan tu..

Saya : Pakcik amik no saya dengan kad hotel ni, kalo ada apa2 call saya, saya terus datang kat pakcik. Kalo tak jumpa hotel tunjuk je kad tu dekat orang nanti mereka akan tolong..

Saya pun balik hotel dengan muka yang saya sendiri rasa lesu dah tidak bermaya dah, ramai dah jemaah2 saya yang dah berkumpul dekat lobi untuk teruskan aktiviti..sampai je dekat hotel semua jemaah2 tanya pasal pakcik tu, ramai rupanya yang tau kisah pakcik ni, saya tak cerita pun.. Mereka tanya dah jumpa ke ahli dia, sy hanya gelengkan kepala..sekarang dia tengah menunggu di masjid jawapan saya ringkas..

Saya dan jemaah pun berangkat ke masjid, setiba sahaja di dataran jam hadapan pintu pagar masjidil nabawi, saya terlihat kelibat pakcik tu, nampak sangat dia kepenatan, jalan terhuyunghayang, saya pergi dekat dia.. 

hampir terkejut saya bila dia berteriak bertanya apa dosa dia? Apa salah dia? Kenapa isteri dia tak cari dia? Kenapa anak dia tidak bantu dia? kenapa ahli dia tinggalkan dia? saya jugak dimarahinya kerana tinggalkan dia, dia tanya kenapa dia diuji macam ni sampai 2 hari dia sesat tiada siapa pun yg mencari dia...

Saya : sabar pakcik istighfar pakcik..sy cuba tenangkan dia sambil memeluk dia..

Pakcik : janji jangan tinggalkan saya? Tolonglah saya.. Kata pakcik tu menangis teresak2..

Jemaah2 sy cuma melihat diam tak berkata termasuk saya menahan sebak.. Kemudian saya panggil mereka(jemaah) berkumpul.. saya cuba beritahu mereka yang saya nak bantu pakcik ni, dan sy tidak dapat nak bawak mereka teruskan program ziarah dalam, hati ini serbasalah, tetapi tak mampu kerana diri ini diperlukan..

Dari jauh saya nampak group sahabat saya ustaz Radzi dalam perjalanan ke masjid.. Saya pun maklumkan dekat dia dan situasi yang sedang saya hadapi sekarang ini, dan ustaz Radzi bersetuju bawak group saya sekali, Alhamdulillah..

Saya : Terima kasih ustaz Radzi sebab enta sudi tolong ana..

U.Radzi : Alaa takda masalah pun syeikh.. ana tolong sekadar mampu..

Selepas dah maklumkan pada jemaah2 saya akhirnya mereka pun ikut ustaz radzi, tetapi sebelum mereka menyusul ke ustaz radzi, seorang demi seorang datang kepada saya memberi sumbangan dekat pakcik tu, ustaz buat beli makanan kat pakcik ni ye, ustaz belilah pakaian dekat pakcik ni, ustaz buatla duit tambang kalo perlukan duit tambang.. Kesemuanya saya serahkan pada pakcik tu.. 

Lepastu pakcik tu menangis lagi bila semuanya pergi, saya dipeluknya lagi tanda terima kasih.. Kelemahan saya ni tidak boleh tengok orang nangis nanti terjoin.. Hehe.. Maka tinggal la kami berdua.

saya ajak dia duduk disekitar dataran jam.. Termenung kejap, fikir dekat mana lagi tempat nak cari, boleh dikatakan dari malam sampai kesiang hampir semua hotel saya masuk..tetapi tetap tidak jumpa..Saya cuba fikir lagi apa yang tidak kena..

Dalam keadaan saya bermenung dan berfikir..Tiba2 saya tersedar.. Saya teringat selama saya tolong pakcik ini saya hanya terus "mencari" tiada apa yang saya buat melainkan hanya "mencari" "mencari" dan "mencari" saya tersentak dan saya tersedar..saya hanya mencari sehinggakan saya terlupa apa yang sepatutnya kita sebagai hamba buat tetapi saya tidak buat.. Iaitu "berdoa" secara tak langsung saya beristigfar.. Ya Allah ampunkan aku kerana membelakangimu ya Allah..



Saya : Pakcik, jom..

Pakcik : anak dah tau nak cari dekat mana?

Saya : taktau..

Pakcik : abis ni kita ke mana?

Saya : kita ke masjid, buat solat taubat dan hajat..

Sampai je di masjid kami bersolat.. Waktu itu tak putus2 saya berdoa.. Agar Allah membantu dan memberi petunjuk.. Selesai bersolat saya duduk bersandar ditiang dalam masjid, menunggu pakcik itu sempurnakan solat..

Tidak lama kemudian sy dapat msj, dari petugas, juga merangkap sahabat saya ustaz mukram faiz, dia hantar senarai nama hotel yang hampir sama dengan apa yang pakcik itu sebut, ada 3 kesemuanya.. Saya call satu persatu akhirnya dapat ! 

Ya Allah syukur..Allhamdulillah, selepas bertukar2 maklumat, akhirnya pihak travelnya akan hantar petugas mereka untuk menjemput pakcik itu, saya suruh orang yg nak datang jemput tu ke dataran jam..

Selepas pakcik tu habis solat dia datang kepada saya..

Pakcik : jomla kita cari hotel saya..

Saya : nantila dulu, kita rehat minum teh dulu, saya belikan teh dengan kebab untuk pakcik.. Kita makan sama2 dekat dataran jam ye.

Kami pun makan sama2 sebab saya tau lepas ni pakcik ni akan balik ke jemaah dia dan kami mungkin takkan jumpa lagi.

Henpon sy berbunyi, saya jawab dan orang itu sampai, pakcik tu terkejut, jelas terserlah wajah pakcik tu sangat2 mengenali orang yang datang menjemput dia tu.. Mutawwif dia.. Orang jawa.. Maka kami pun bersurai sebelum pakcik tu pergi, dia peluk saya lagi menangis2 pakcik tu..sedih pulak sy tengok dia.. saya pun kesat airmata saya sendiri..

Jadi pengajaran dari pengalaman ni betul2 mengajar dan menyedarkan saya, apa sahaja yang kita buat, usahalah sekuat manapun jangan sesekali kita membelakangi Allah tuhan kita, usaha itu memang dari kita sebagai manusia yang melaksanakan,tetapi yangg mengizinkan "HASIL" dari usaha kita itu cuma Allah subhanawataala.. 

Bila kita sedar yang diri kita ini hamba, kita akan sedar yang kita ini hidup bertuhan, masih ada tempat mengadu, masih ada tempat meminta.. Kita jika jarang meminta, kita boleh diklasifikasikan sebagai hamba yang sombong.. Rasa cukup, tapi sebenarnya masih memerlukan..

-usaha itu memang dari kita sebagai manusia yang melaksanakan,
yang mengizinkan "HASIL" dari usaha kita itu cuma Allah subhanawataala..- 



Maka berusahalah disertakan dengan doa.. InsyaAllah hasil bakal setimpal dengan usaha.

sekian.

11 comments:

wardatulhumayra said...

aiwah..! empangan hampir pecah bace kisah ni...
betul lah kan. Allah timpakn ujian spy kita cari dia..
sebab Dia rindu nak dengar rintihan kita..
sebagai hamba Dia ^_^

~ Cik Azz ~ said...

Assalamualaikum...

Terharu lak baca kisah ni.. Bertuahnya kamu dapat ke sana dalam usia yang masih muda..

Alhamdulillah, pakcik tu dah selamat.. Tapi, apa penyakit dia ehh..?

juicy X said...

subhanallah....semoga saya jugak tidak alpa =.=

Sharifah Salmah said...

Alhamdulilllah dpt baca something yg sgt bermanfaat hari ni.

ElixirReyn said...

semoga 1 hari nanti,reyn pun dp gi sana jugak. selamat pergi n selamat pulang ye sapik

FD. said...

subhanallah. kisah ni dapat menyedarkan saya yang juga kadang kala terleka. terima kasih!

zuraidi ali said...

SYUKRAN ... satu yg menarik utk dikongsi bersama

Ahmad Syauqi said...

best juga blog ko ni sapet...tak sangka aku kawan bloger

^ che kitakato ^ said...

Hampir tak tahan tahan air mata.Subhanallah...jazakallah utk perkongsian yg sangat menginsafkan. Peringatan utk diri sendiri yg selalu terleka..

Dewi Kamsiran said...

Menitis airmata saya bila baca kisah encik. Pada permulaan saya baca..saya terfikir juga kenapa encik tak berdoa kepada Allah..tapi itulah kita sebagai manusia kadangkala adakalanya kita terlupa utk berdoa kpd yg Maha Esa..Peringatan utk diri saya juga..terimakasih di atas kisah yg dpt memberi pengajaran yg berguna kpd kita semua...

serindikpurple said...

Ya Allah.. Sebaknye baca cerita ni.. Alhamdulillah pakcik itu selamat.. Sye brsyukur Sgt... Tibe2 sye rindu pengalaman di Sana.. Dan alangkah indahnya.. Antara jutaan manusia awk antara yg terpilih.. Gunakanlah rezeki ini sebaik mungkin.. Insyaallah suatu hari nnti.. Sye akan mngikut jejak langkah awk. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...