teman-teman

Friday, May 6, 2011

Hari Ibu?? Tak adil langsung!

sebenarnya dari mana datangnya yang kononnya kita ada tarikh untuk menyambut hari ibu? sekolah? surat khabar?kalendar?radio? tv?? atau internet?? hari ibu tu xpernah wujud sama sekali. JIKA KITA BENAR-BENAR SAYANG IBU KITA XPERLU TUNGGU HARI ATAU TARIKH..di Yaman tempat aku belajar xpernah aku jumpa masyarakat sana menyambut hari ibu..

pernah aku bagitau ustaz aku disana (yaman),dan dia kata dia pernah dengar akan hal ini (hari ibu) apa yg dia kata kat aku, "bukan hari ini ke hari ibu? semalam pun hari ibu,sebelum-sebelum ini pun hari ibu, esok, lusa dan sampai kita mati pun hari ibu.." pada dia hari-hari adalah hari ibu, setiap hari ok..sebab katanya ibu kita menyayangi atau menjaga  kita bukan bergantung pada hari dan tarikh..tetapi setiap masa..Adilkah bagi pengorbanan seorang ibu itu disambut hanya setahun sekali?? (terdiam aku)

sebagai anak yang baik kita kena sentiasa ingat segala pengorbanan ibu, mintak halal susu badannya yang menjadi makanan dan minuman kita tika kita masih kecil,menyayangi dan sentiasa mendoakan kebahagian ibu..xperlu tunggu tarikh yang "hanya setahun sekali" tu..beri tau ibu kita yg KITA MENYAYANGI IBU SETIAP HARI..

pengorbanan besar ibu yg perlu diingat
-Orang yang mengandung dan mengusung beban kita selama 9bulan 
-Orang yang pertaruhkan nyawa untuk melahirkan kita
-Orang yang mengasuh kita dari kecil.. besar tapak tangan hingga dewasa..
-Orang yang menjaga makan dan minum serta kebersihan kita..
-Orang yang menitiskan airmata tentang kesusahan kita..
-Orang yang gembira dengan kebahgian kita.
-Orang yang mendidik kita
-Orang yang sanggup memenuhi kehendak kita tidak kira masa
-Orang yang sanggup bekorban apa saja untuk kita..

berbaloikah hanya dengan ucapan selamat hari ibu hanya pada satu tarikh??

kat bawah ni ada cerita asal usul hari ibu..agak panjang tapi terpulang nak baca atau tidak..bergantung atas kerajinan..

1stly feedback org yang selalu menjadi penentang mereka akan kata apa yang aku nak share ni mesti "surat berantai"..jika benar surat berantai dari mana pula kita mendapati yang hari ibu ini disambut oleh orang islam??So siapa yg berantai sebenarnya? 

HARI IBU <--- Klik Ini jawapan untuk hari ibu..

18 comments:

CIK GADIS said...

a'ah kan!hari2 adalah hari ibu..neyh tak msa hari ibu tuh jak suma pkat nak buat baek dgn ibu,nak bg lyanan special lah dkt ibu suma hari tu..bg CG,spatotnya tyap2 hari kena bg lyanan special sbb ibu dh bnyk berkorban untk kita.. :cool

cik bAtu said...

*i'm touch* huuu...rindu mak ! dh 3bulan xjumpe...esok last paper then bley balik...yeayy!!

pasal ari ibu tuu..yes,xadil...tp trpulang pda individu...luv my mummy ALWAYS N FOREVER...^^

TheSyafiq Mokhtar said...

CG : :wow fisttime tgk CG cool.. hoho :P

TheSyafiq Mokhtar said...

cik batu : jangan la touch, sy cume gambarkan pendapat sy je.. :) yes depends pada individu.. :)

naqiah said...

mother days... yea2...

zahra amir said...

i said "i love u" to my ibu evrydy...
<3

TheSyafiq Mokhtar said...

nagoya.. haha XD

TheSyafiq Mokhtar said...

good zahra.. :)

:: Azizah Alwi:: said...

setuju sangat2.perlu ke sambut hari ibu dengan spesifikkan tarikh sampai ada yang confius tanya bila sebenarnya hari ibu.For me hari-hari is mothers day. :)

Asyraf Kamarul said...

aku tak pernah raikan apa2 hari pun kecuali hari merdeka, hari raya, hari pembukaan kedai pakaian hari-hari, hari jadi dan hari2 yang boleh disambut oleh orang Islam..

►AdamXis◄ said...

Assalam...inilah budaya barat yang menular dunia islam harinie...banyak kebudayaan bukan berasal dari Islam pun...tapi yang baik ambillah, yg buruk dan terpesong dgn akidah, kita tolak laa...ada tak fatwa pasal nie erk...curious plak nak tau...huhuhu

TheSyafiq Mokhtar said...

azizah : iye hari2 kan.. :)

TheSyafiq Mokhtar said...

acab :harimau sambut x? haha

TheSyafiq Mokhtar said...

adam :waalaikumsalam.. ye betul selagi akidah kita tidak terjejas atau rosak..yg penting nawaitu kita mesti dilandasan yg tepat..supaya tidak tergolong diantara golongan yg meredhai sesuatu yg xperlu diredhai..fatwa dari segi bagaimana? dalil ke? jika dari alquran dan hadis, mmg tidak menggariskan tentang hukum halal haram tentang itu,tetapi tidak pula menyatakan tentang kewujudan itu (hari ibu)kerana hal ini berlaku selepas kewafatan baginda Rasulullah s.a.w..islam itu indah dan islam itu mudah, ada perkara kita boleh elak ada perkara tidak dapat dielak (fitrah)..yg penting i'tikod dan nawaitu dilandasan yg betul..supaya akidah kita terjaga..jika terlalu takut mengerjakan sesuatu pun xelok juga..sebab takut untuk hidup sehingga menjejaskan akidah..jadi wat yg mampu je.. laa ikroha fid din.. :)

Aida Omar said...

yup..btol2, sepatutnya hari2 hari ibu..ibu tiada ganti, jasa ibu juga tidak terganti :)

hafiz hafizol said...

kan.. everyday is mother day..

SYAF said...

termenung memikirkan sejenak...

Jemari MonteL said...

at least lagik elok ler drp celeb ari kekasih yg mengundang kelahiran tanpa bapak... adehhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...