teman-teman

Wednesday, May 4, 2011

Asal Usul Lollipop!

haa korang mesti tau lollipop kan? especially gegurl..mmg suke sangat la ngan lollipop ni kan? disamping boleh wat makan, lollipop ni juga boleh wat alat sebagai pose2 depan lensa, orang lelaki jarang la..gegurl kebiasaan..(banyak kali aku pernah terjumpe kat myspace, fesbook, etc. ) tapi aku tak kate la korang tau..yang aku kate gegurl kat negeri omputih tu.. kononnye kalo bergambar ngan lollipop tu tampak lebih comel? ye ke? camne plak kalo lelaki?? cube tgk gambar aku kat bawah ni? comel tak? serius aku pun terase mcm comel pulak... muahahaha tak lawak pun sila abaikan tett!~


entri ni aku bukan nak cite pasal kegunaan lollipop, atau ajar bagaimana cara berposing dengan lollipop, tapi aku nak citer asal usul lollipop, dan bagaimana nama lollipop tu dinamakan.. nak tau tak? bak singgit! hehe ok tak lawak jugak.. begini al-kisahnya...


-Orang yang mencipta lollipop adalah George Smith iaitu pemilik syarikat Bradley Smith. Dia telah memilih nama Lollipop untuk gula-gula ciptaannya itu dari kuda lumba kesayangannya yang bernama Lolly Pop, diulangi..dari nama kuda ok..Kei Yu KU, Di Ey DA.. K.U.D.A.. haa pandai adik-adik..(tepok tangan)


-George Smith kemudiannya telah mendaftarkan nama lollipop pada tahun kuda 1931. Semenjak itu, ia menjadi nama rasmi bagi gula-gula lidi.


-Pada tahun 1908, Wisconsin dari syarikat Confectioners Machinery telah mencipta mesin lollipop yang boleh mengeluarkan sebanyak 40 biji lollipop dalam masa seminit.


-Kemudiannya mesin lollipop yang lebih canggih telah dicipta oleh Samurai Samuel Born iaitu seorang pendatang asing Rusia.


-Pada tahun 1916, San Francisco telah menyerahkan kunci kepada Samuel untuk mencipta mesin Born Sucker. Mesin cipta Samuel ini juga telah mencipta lollipop dengan percikkan coklat dan jem untuk kon aiskrim.


begitu la kisahnya..


sekian.. :)

16 comments:

fyezah hasbullah said...

lol .. HAHA.. baru aku tau nama lolipop berasal dari kuda .. muahhaha.. nway .. pergh .. comel lah gambar ko .. lpas nieh boleh jadi model lolipop..HAHA

^^nu[dd]yra^^ said...

owh daripada nama kuda rupanya...kuda pon kuda lah....

pssttt...pernah posing ngan lolipop jugak!

naqiah said...

:angguk
baru makan kuda marin dulu..
:hoho

TheSyafiq Mokhtar said...

fyeza : bukan berasal dari kuda..tapi berasal dari nama kuda.. haha :P comel ke? hehe model la sgt..selenge je..

TheSyafiq Mokhtar said...

naqiah : makan kuda?? :hah!!

TheSyafiq Mokhtar said...

nuddyra : penah ke!~ haha :P

Ziera Azlan said...

hahahaha~ kuda ye...
comelnye mereka bergambar dgn kuda d tangan!! ^_^

TheSyafiq Mokhtar said...

ziera : same la dengan yg atas ni..haha

syuhadamdhassan said...

oke da fhm pasal lollypop...
tp, cane plak ngn kapak kat tgn lg satu tu???:D

TheSyafiq Mokhtar said...

syuhada : oo itu bukan kapak.. itu lollipop jugak..tapi bentuk lain..hehe :P

Siti Safiyyah said...

wei aku teringat satu kisah aku pasal lolipop ni. sadis giler.

satu ari tu aku tunggu mak aku jemput balik dari sekolah. sambil2 tunggu tu aku makan lolipop. pastu ada brader2 moto ni nampak pastu buat reaksi macam pelik giler. arghh ape salah aku? ke diaorang pelik bila pompuan makan lolipop? erk dokter tolong jelaskan pls. :p

TheSyafiq Mokhtar said...

sitifaiyya : susah nak jawab.. mungkin brader2 tu ingat anda tgh kunyah lidi..haha :P

.Cik Nana. said...

LoliLop!! saye tak suke!! haha..kelaka la bro sapit..pandai tol edit gmbr..adeyh..pcah pewot..

TheSyafiq Mokhtar said...

nana : mane de edit..tu natural..haha

hana said...

hehe..
hana x bape suke makan lollipop sebab manis la..
sakit gigi..
biasa la kan..gigi sensitip..
hehe

hafiz hafizol said...

nah amek singgitttt........ muahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...