teman-teman

Saturday, March 19, 2011

Janganlah menyakiti mereka

"dia wanita, dia kaum hawa , yang memang rapuh hatinya, dia wanita, dia punya cinta selayaknya manusia

petikan dari lagu "wanita" nyanyian Siti Nurhaliza, dia*  itu adalah aku*, so aku kan lelaki jadi aku gantilah dengan dia* hehe

Assalamualaikum..dan salam 1 Melaysia,

Aku nak cerita sedikit pasal kejadian baru² ni,
satu malam tu aku lepak la ngan sorang member aku kat bawah apartment yg kitorang stay..
sedang aku borak2 ngan member aku,ade satu kekecohan berlaku xjauh dari tempat kitorang lepak..
jadi aku ngan member aku pun cube la gi dekat nak tengok ape yg berlaku, sampai je dekat rupe² nye dah ramai dah orang kat situ..huhu laju betul diorang nie..hehe

Aku pun tanye la orang² yg dekat situ..aku tanyela "kenape tu? pakcik tu jawab..
"ntahla laki tu.. die pukul pompuan tu..teruk jugak die belasah..
dengar² je kate orang laki belasah pompuan panas la jugak kan..
ye la tugas orang laki kan melindungi dan menjaga orang perempuan..
bukannye belasah sampai macam tu..tak patut tak patut..if kalo selisih faham or
laki atau perempuan tu yang salah,Berbincang adalah jalan yg terbaik..xperlu kot nak buruk kan keaadaan..aku ajak la jugak member aku pergi lerai..ye la bukan nak jadi hero..tapi tak sanggup tengok, rasenye bukan aku je yg tak sanggup tengok kan? di pendekkan cerita polis sampai..
akhirnya polis berjaya meng"cool"kan keadaan..

Kesian kan? sebenarnya xtau ape yg berlaku..tapi perkara macamtu la yang
banyak menyedarkan orang kita.. sebagai manusia waras.. "menyakiti" itu sangat xbaik..
tambah² menyakiti kaum perempuan..ye la mungkin kot laki² tu dah lupa..kalolah dia masih ingat
dan tersedar..mungkin dia xkan buat begitu..
mungkin dia lupa akan..

-Orang yang mengandung dan mengusung bebannya selama 9bulan itu, ibunya..
-Orang yang pertaruhkan nyawa untuk melahirkannya itu, ibunya..
-Orang yang mengasuhnya dari kecil hingga besar itu, ibunya..
-Orang yang menjaga makan dan minum dia itu, ibunya..
-Orang yang menitiskan airmata tentang kesusahannya tu ibunya..
-Orang yang gembira dengan kebahgiannya itu ibunya..
-Orang yang mendidiknya itu adalah ibunya..
-Orang yang sanggup bekorban apasaja untuknya itu adalah ibunya..

tapi?? atas sebab nafsu amarahnya?? dia sanggup menyakiti orang yang sekaum dengan ibunya..
ya mungkin dia sedang lupa..
jadi kita yang masih INGAT ni..marilah kita sama² beringat.. :)
kaum perempuan dijadikan dari rusuk kaum lelaki memerlukan kaum lelaki
untuk memperkukuhkan mereka..jadi perlindungan dan penjagaan yang baik patut kita(kaum lelaki) beri..
bukannya kesakitan..
dunia ini ibarat roda,mungkin kita ada adik beradik perempuan..dan mungkin suatu hari kita bakal ada anak perempuan..kita mesti xnak tuhan balas pada kita,dan kena pada mereka kan..so untuk aku dan semua janganlah kita buat kat orang ok..

sekian.. :)

33 comments:

✿INA AINAA✿ said...

suka post yang ini.....
sy ambil sedikit ayat awk..bg peringatan kt sy...

Syafiq Mokhtar said...

datin : suke ke? oh ok2..silakan.. :)

Anonymous said...

terharu =_=
hrp sume llk mcm awak~

Syafiq Mokhtar said...

sebenarnya ada lagi ramai yg lebih baik..insyaAllah.. :)

soffea said...

yup. agreed. it's relates to karma..

sayangi lah kaum hawa. mereka lemah.

tapi, saya kuat.. beep beep beep beep.. action kamen :) hehe~

nice entry syafiq :)

syuhadamdhassan said...

terharu bce entry ni..
bdw, hope entry ni jd peringatan tuk sume:)

Syafiq Mokhtar said...

sofia : thanks sofia..yeah u kuat..hehe ^_^

syuhada : :)

Asyraf said...

sampai hati hg letak 'member' je kat situ..apa salahnya letak nama aku sebab aku pun terlibat dalam cerita ni..

Anonymous said...

terharunye bace cite ni, awk dah berpunya ke?hehe :P

Syafiq Mokhtar said...

acab : ye "member" tu acab* hehe..sowi la bro..

anonymous : dah..my parents.. :)

balQis said...

assalamualaikum

ye,,wanita harus dilindungi,,bukan disakiti...

sekian~

=D

Hidaya Sarbini said...

nice entry, blh x klu sy kata dayus a.k.a x gentle pukul ppuan?

Syafiq Mokhtar said...

balqis : waalaikumsalam.. betul.. :)

hidaya sarbini : thanks.. (:

Aren Alin said...

salam..sangat suka entry ni..kalau semua lelaki berfikiran mcm tu,alhamdulillah kami kaum wanita akan rasa lebih selamat dan terlindung.. :)

feeza macho said...

sape kawan aprtment tu :siul

komen langsung ta kena tajuk :DD


:lari :p

naqiah said...

nak ayat 2... huhuhuh

Sarah Mohd Saleh said...

sungguh sadis..cian pmpuan tuhhh ..moge2 die dlindungi selalu...

fa said...

x patut betul an.. kesian perempuan tu.. erm..

admin said...

sedihnya.. terkilan membaca :(
entry terbaik bro !

Ummu Athirah said...

besar mana pom masalah pasti ada jalan penyelesaian.
p/s:ambik iktibar laa wahai lelaki dan wanita

HusnaShuib said...

Sadis sungguh laki tuh! >,<"

Dunia skrg, byk pempuan disakiti dr disayangi.
Nice entry :bagus :geleng

Haeiza_azieaH said...

nice entry.. harap dpt sedarkan sesiapa yg masih x sedar lgi..

B33HA B3n said...

terharulah baca entry ni! saya sebagai salah seorang mangsa...

dekat enty ni: http://sepatukacasindarella.blogspot.com/2011/06/day-22-letter-to-someone-who-has-hurt.html

but hidup ttp diteruskan dan jadi pengajaran...

Anonymous said...

nice entry :) and thanks sbb concern about wanita. keep it up !

Ct Aja said...

kecian kan, moga kita sume dijauhkan dgn dari pristiwa begitu.... dan moga en3 ini dapat memberi pngajarn pd kt semua..

shamyheart said...

tak faham la knpa la llki tu nk pukul prmpn smpai mcm tu skli..

Anonymous said...

suka post ni . thank u kerana awak antara yang sudi membuka mata dan minda terhadap isu seumpama ni :D

Anonymous said...

Org laki yg pelupa ni mmg mcm tu kan? :']

Terigt lagu yusuf islam-your mother.

*sometimes buat kte nngis*

. said...

:) wanita itu lemah , tp bole menundukkan insan bernma lelaki

CintaKhadijah said...

ya allah.. kejamnye..:(

Unknown said...

kaum hawa ptt dilindungi
mmg btul ckp awak :)

Unknown said...

apabila nafsu mengatasi akal...tkutnye bile ad org laki yg mcm 2 ble nk slesaikn mslh dgn mnggunakn kekerasan..mnx jauh :}

Anonymous said...

oo.. nice n sweet :) jarang jumpa dak laki cam awak ni ^^ keep it up :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...