teman-teman

Thursday, March 17, 2011

Adakah "Bakat Terpendam" kita itu sedang malu ??

Siapa kata kita takde bakat yang terpendam??
nak lentur buluh biarlah dari rebungnye ye x?
(betul ke? aku bukan reti sangat pribahasa2 ni) hehe

Ok harini aku berjaya wat entri yang aku rasa entri yang paling pendek,, saje aku xnak wat panjang2,
sebab kalo wat panjang2 belum tentu orang akan baca,nanti orang boring..hehe (heish aku rase aku cite pasal bende ni pun dah panjang)

Bakat,
yeah bakat.. kali ini aku nak cerita pasal bakat kebolehan yg tersembunyi disebalik diri kita..
mungkin dia sembunyi,or mungkin dia malu?? takut?? atau tidak yakin??
atau juga dia masih belum sedar?

Mungkin kejadian seperti ini pernah berlaku..?
Mari kita ikuti kisah Najmi..
  
       "Suatu hari Najmi sedang berjalan-jalan di round about..sedang dia berjalan-jalan
dia tersepak seketul batu,dan tidak diduga batu itu terpelanting dan tepat mengena
kepala seekor anjing yang sedang enak dibuai mimpi..akhirnya anjing itu marah dan terus
mengejar Najmi tanpa belas kasihan, Najmi yang terkejut ketika itu sangat takut dan
terus lari sepantas mungkin sambil memejamkan matanya untuk
mendapatkan 'speed' yang tahap maksima,
       Kejadian ini berlaku di dalam round about..lari punye lari punye lari
sambil meminta tolong, Najmi tidak sedar yang kelajuannya dah setaraf kelajuan
motor Yamaha Lc 135 kepunyaan ayahnya..dan yang paling memeranjatkan,
Najmi tidak lagi dikejar anjing,,tetapi sebaliknya dia yang mengejar anjing tu balik..
disebabkan Najmi lari pejam mata,jadi dia xnampak yang dia dah potong anjing tu dalam 3round,
but in still masih menjerit-jerit meminta tolong..haha
       Kejadian Najmi itu disaksikan sendiri oleh cikgunya yang sedang bermain layang2 di
tengah2 round about itu..dipendekkan cerita Najmi dilantik menjadi pelari sekolah dalam acara
100-200km berpagar..

Nampak? inilah yang dikatakan bakat yang tersembunyi, sebenarnya kita ada cara untuk keluarkan bakat-bakat itu..disini  saya ada sedikit pandangan atau tips yang boleh membantu..insyaAllah jika diizinkan Allah mungkin berkesan,mari kita kongsi bersama..

           Firstly

  • Cungkil Bakat : kita cuba cari jalan dan berfikir apa yang sebenarnya orang lain xmampu buat tapi kita mampu buat? mungkin kita boleh menyanyi? melukis? menari? bercakap? berbahas? berpidato? bersukan atau sebagainya?


         Secondly

  • Asah Bakat : Iaitu latihan,setiap apa yang kita buat..kita perlukan latihan dan berlatih bagi memantapkan dan mengimprovekan kebolehan kita..
         
          Third
  • Gilap Bakat : Persembahkan pada semua, bukan bererti menunjuk-nunjuk tapi membuktikan hasil kita..jadi bila orang dah yakin..Orang pasti berpuas hati dengan hasil kita,begitu juga diri kita sendiri..

Asyik dok cerita pasal bakat..aku juga ada bakat aku sendiri..walopun ketinggian aku cuma 173cm,tidak setinggi pemain2 NBL (bola keranjang dunia) tapi aku mampu buat "Slamdunk" (yang masukkan bola dalam jaring sambil gayut2 tu) xcaye? dibawah ni ada video aku wat slamdunk..marilah same2 kite lihat.. :)


hehe gurauan semata-mata..jangan marah na..haha

11 comments:

fnatasha.hafizi said...

bakat xkuar sbb xde kyakinan dri kot..

>terernyer men..haha

syuhadamdhassan said...

haha..
semangat je ye..
time ni umo brape??
danish pun boley kot masuk kan bola kat jaring tu..:p

TheSyafiq Mokhtar said...

fnatasha : boleh jadi..
haa terer kan? kagum x?hehe

Cik Ada : semangat la.. time ni umo bape tah..baru balik dari malaysia..adela dalam 20..haha

fnatasha.hafizi said...

kagum giler..speechless dbuatnyer..haha

CiK DyDy said...

hahaa sempoi la :D

TheSyafiq Mokhtar said...

fnatasha : haha mcm perli pun ade..hehe

cik dydy : sempoi laa sgt kan..hehe :D

soffea said...

perghh.. memang betul2 berbakat tu.. wa caya sama lu la sapit.. hehhee.

Chimie Sushishashimiesz said...

hahahaha~ lawak2.. mmg berbakat u ni..
bgus entry,,nice2

TheSyafiq Mokhtar said...

Soffea : haha mane de berbakat..merepek boleh la kan2.. :P

chimie : lawak ke? nak masuk raja lawak la..hehe,,thanks by the way.. :)

Jemari MonteL said...

isk isk isk.... 'tingginye' tiang jaring tuh ekk....

si macho said...

kalo cm tu reen pon terer tahu ?

comel ^,^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...