teman-teman

Sunday, March 20, 2011

5 minit je..

Assalamualaikum, 

    Sepatutnye pos pasal 5minit ni aku dah lama kena pos..tapi aku tak dapat nk pos.. 
aku tersimpan entri ni lame sangat dalam draft..
aku lupa la nak pos entri ni..hehe coz baru² ni aku betul² habiskan masa kt kampung,
orang putih kata "spentaim"(sebut nada jawa) haha.. 


    Bila sebut pasal masa ni aku teringat zaman aku belajar diYaman dulu,memang ada 
kena mengena la dengan 5 minit..Seperti mana sheikh aku pernah menyuarakan 
tentang "masa",in arabic asr" or "waqet" simple je citenye, Jadi aku ingin kongsi apa 
yang pernah disampaikan dari beliau. 


    Sheikh aku mulakan hujah dengan surah al-asr dan muqoddimah² sederhana,
di"skip"kan muqoddimahnya, beliau berkata, "setuju tak kalo saya kata,
kita sebagai manusia ni sangat kedekut? 


    Siapakah itu? kita la, K.I.T.A.. Sebab apa kita kedekut? nak tau?  
"Baiklah dalam sebulan kita ada berapa hari? 30 harikan? Dalam 30 hari ada berapa minggu? 4 minggu kan? oklah kita tak payah ambil banyak², kita cuma ambil sehari je,
dalam sehari ada berapa jam? 24 jam kan? Ok rase²nye 24jam tu panjang x? Panjang kan? bagaimana pula dengan 5 waktu kita? cuba dalam 1 waktu tu kita cuma ambil dalam masa 5 minit je..  5  waktu maka jadi 25 minit kan? Apalah sangat jika kita cuma ambil 25 minit je dari 24 jam tu,tapi itula yg paling sukar kan..


Cara mudah:-


>1 hari = 24 jam
>1 waktu = 5 minit
>5 waktu = 5waktu x 5minit  = 25 minit



Nampak? Simple kan hujahnya? :-) marilah sama² kita pujuk diri kita,
tingkatkan semangat pada diri kita dalam beribadat,janganla kita kedekut 
dengan masa yang kita ada..sikit pun kita tak rugi apa² kan? Malah kita yg beruntung..
hanya kita yang mampu mengubahnya.. 
Biar hidup menang, mati syurga.. wassalam :)



5 comments:

Anis van Buuren said...

marilah sama² kita pujuk diri kita,
tingkatkan semangat pada diri kita dalam beribadat,janganla kita kedekut
dengan masa yang kita ada..sikit pun kita tak rugi apa² kan? Malah kita yg beruntung..
hanya kita yang mampu mengubahnya..

* i loikee....!!
noted ! :)

rj Etika said...

hehe... tapi kalau perempuan lebih kurang 10 minit la. sebab nak pakai telekung ape sume. :)

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Peringatan yang sangat baik ^.^

syuhadamdhassan said...

~biar hidup menang, mati syurga~
nice wording..
tazkirah pendek yg sgt mantap.insyaAllah:)

TheSyafiq Mokhtar said...

anis : thanks note.. :)

rj etika : hehe ok take ur time..bia lambat skit asal sempurna.. :)

hanim : peringatan untuk diri sy juga.. :)

syuhada : insyaAllah.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...