teman-teman

Monday, February 6, 2012

Labbaikallah humma labbaik..

Assalamualaikum warahmatullah.. 

Entry ini agak personel, tak sama macam entry yang sebelum ni saya buat umum, jika mau teruskan bacaan silakan, jika taknak jangan paksa diri ya.. :P

Di entry yang lalu saya ada menceritakan satu kisah yang saya sedang menghadapi temuduga kan? di entry ini [syafiq cuba selesaikan masaalah makcik ini] kali ini entry yang berkaitan juga.. tetapi entry kali ini setelah saya terpilih menjadi mutawwif dan menghadiri kursus..

Kursus mutawwif selama 15 hari yang saya lalui tempoh hari itu memang suatu kursus yang sangat padat pada saya, pernah saya ikut orientasi dulu tapi tidak sepenat ini, kursus yang kurus buat saya, sebab banyak guna otak kerana melibatkan hukum-hukum fiqh, permasaalahan dalam bab-bab umrah dan haji, selain menulis, mengkaji sirah, menghafal, bercerita tentang sejarah makkah dan madinah dan paling banyak juga menggunakan tenaga.

kami diuji dari segi mental, salah satunya solo drop atau burung hantu (ditinggalkan dalam hutan seorang diri), panjat bukit, turun bukit,setiap aktiviti itu calon mutawwif dikehendaki bertalbiyah tanpa henti "labbaikallah humma labbaik.. labbaikalaa syarikala kala baik..innalhamda wanni'mata, lakawalmulk laa syarikalak" kalau nak diceritakan aktiviti-aktiviti yang kami lalui ini takkan habis. Penuh sangat..

Tapi alhamdulillah, banyak pengalaman dan ilmu yang saya dapat selama berkursus disitu, saya bersyukur sangat, walopun ramai yang kata tugas mutawwif ini susah dan harus banyak bersabar, tetapi saya anggap ini sebagai cabaran dan tanggungjawab, dan Allah telah memilih saya untuk membimbing hamba-hambanya yang lain kerumahNya. Apa yang penting kursus yang saya lalui itu berakhir dengan jayanya, terima kasih kepada ustaz-ustaz dan petugas-petugas yang banyak membantu.

3-4 hari lalu, sewaktu saya masih dialam buaian barzakh (tido) henpon saya bunyi, saya baca sms dari seorang sahabat yang berbunyi begini semoga "menjadi mutawwif berjaya utusan malaysia".

Dalam hati saya terfikir,oh barangkali dah keluar berita kursus tempoh hari, selesai mandi saya pun siap-siap keluar beli surat khabar utusan yang memang tak pernah pun saya baca sebelum ni. Tetapi sebab ada berita yang melibatkan tempat kursus saya haritu jadi saya pun memecahkan jugak tradisi personal saya untuk membeli suratkhabar utusan. :P


Ramai kenalan saya yang tengok gambar ni ada yang kata senyum bahagia, ada yang kata muka tak bersalah, innocent dan sebagainya..yang saya tau memang menonjol sangat..hehe malunya.. kalau tau gambar mcm ni tutup muka dengan sijil pun takpe..hehe

berita penuh di Utusan Malaysia

6 comments:

~ Cik Azz ~ said...

Alhamdulillah...

Semoga dapat menjadi pembimbing kepada kami yang kurang arif ini..

Nurulee said...

Tahniah masuk paper. Tahniah terpilih jadi mutawwif. Tahniah berjaya mengharungi kursus mutawwif. ^^,

Semoga menjadi mutawwif yang berjaya. ^_^

Syafiq Mokhtar said...

cik azz : Alhamdulillah.. insyaAllah.. :)

Syafiq Mokhtar said...

nurulee : terima kasih.. insyaAllah.. doa2kan ya.. ;)

syabab said...

alhamdulillah dpt ilmu yg xramai org dpt... mudah2han menjadi pembimbing yg terbaik.. amin..

miss ct said...

Assalamualaikum...

tahniah..moga dipermudahkan segala urusan sbg mutawwif..moga selamat dalam perjalanan pergi dan balik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...