teman-teman

Thursday, April 21, 2011

bila jari mula menekan huruf..

saya seorang yg hina dina,yg rendah darjatnya dan serendah-rendah  makhluk Allah nak ajak berkongsi..dan mencurah kan pandangan.. bila kita bermuamalat@berurusan@berkomunikasi dengan orang ramai..tidak kira melalui alam maya atau realiti, amalkan perkara dibawah..

a.Ikhlas sebab ikhlas mengatasi segala-galanya.

b.nawaitu yg utama,dan sentiasa ingat akan nawaitu dan tujuan sebenar kita.. contoh..sebab apa kita berblog? sudah tentu untuk menghargai kisah seharian kita..

c.tidak menceritakan prihal orang lain atau mengaibkan orang, haram alaik ya akhi!

d.tidak menggalakkan orang menceritakan prihal orang,atau bahasa comelnya batu api,atau dalam bahasa arabnya ghibah

e.menegur orang dengan cara yg baik..tidak berunsurkan "hantam"..menegur ini ibarat dakwah,dakwah ini adalah ibadat.. perkara ini perlu dititik beratkan..kerana walopun niat kita ikhlas tapi ketegasan kita terlaluan or melampau..ia boleh menyebabkan kerosakan pada ibadat..kerana jika orang yg ditegur sedih atau terasa itu telah menjejaskan silaturrahim,silaturrahim itu muamalat..kerana muamalat itu juga ibadat.. got my point? rosak atas rosak..
(panjang skit sebab complicated)

f.muhasabah,perbaiki dimana silap kita..kerana "silap" umpama tompokan dakwat pada kulit..selagi kita xpadam selagi tu dia akan ikut kemana je kita pergi..

g.ini DatoDr. Mohd. Fadzilah Kamsah selalu ingatkan, maafkan semua orang sebelum tidur..semoga hari esok lebih baik dari hari ini..

h.sentiasa berkongsi ilmu,pandangan dan nasihat..sharing is caring plus concern..
so jika ada apa-apa yg ingin ditambah atau ada kesilapan yg perlu ditegur secara membina,sila tinggalkan komen, coz sharing is caring plus concern..
wallah hu a'lam.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...