teman-teman

Wednesday, July 11, 2012

kenapa harus aku??

Assalamualaikum Warahtullahitaala Wabarakatuh..


Lama sudah saya tak update.. ini kerana jadual saya yang agak padat dengan tugas dan tanggungjawab sebagai mutawwif.. Disepanjang tugas saya pelbagai orang yang telah saya temui, ini kerana kebanyakan jemaah yang menuju Allah ke Tanah suci ini semuanya ingin berubah dan bertaubat.. dan pelbagai bentuk masaalah yang saya dengar dan menjadi tempat mengadu.. 


Rata-rata kesemuanya tentang kehidupan.. Kesulitan, kesilapan dan kesedihan.. Adakalanya saya sendiri juga tidak mampu menjawab rintihan mereka, persoalan mereka..ini kerana saya juga sama ditempat mereka.. Iaitu tidak dapat lari dari kekhilafan, kesedihan dan kesulitan..


Jadi entri kali ini terhasil dari apa yang terbuku dari hati saya..

Bursa Turkey
Bila kesedihan dan kegagalan datang menyinggahi kita. Yang sering terlintas didalam fikiran kita adalah selalu merasakan kita adalah orang yang paling teruk, kurang beruntung dan paling malang nasibnya.

Biasanya dalam hidup kita ini sering kali kita merasa selalu gagal. Pelbagai cara seperti sudah dilakukan. Kerja keras dan berdoa pun tidak pernah tidak hadir dari hidup kita. Tetapi selalu saja kegagalan yang datang..maka pertanyaan sebegini pun tersinggah dihati kita... 

Benarkah hanya kegagalan yang ada?

Bila kesedihan dan kekecewaan tidak terkawal akan timbul satu perasaan, iaitu perasaan "menyalahkan". kita seringkali menyalahkan orang lain dan menjadikan mereka sebagai 'suatu tempat punca' atas kegagalan serta kejadian yang kita alami, bahkan mungkin saja kita melakukan hal yang lebih parah lagi ketika kita secara tidak sedar "menyalahkan" Allah atas apa yang menimpa kita.

Itula sebabnya kenapa kita pernah terdengar orang berprasangka kepada Allah SWT dengan mengatakan 'Allah tidak adil', 'Allah tidak sayang kepada saya', 'apa salah dan dosa saya? sehingga Allah menimpakan ini kepada saya', 'kenapa mesti saya?' dan un
gkapan lain yang seolah-olah 'menuduh' Allah telah berlaku zalim kepada kita.

Bahawa sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikit pun, tetapi manusia itulah yang berbuat zalim terhadap diri mereka sendiri :Yunus 44

Ada lagi sebahagian dari kita yang suka mencela, mengumpat, membenci, dendam dan melempiaskan segala kekesalan baik dengan menyalahkan diri sendiri mahupun melampiaskannya kepada pihak lain yang kita anggap sebagai kemalangan, kesulitan atau peristiwa yang tidak diharapkan terjadi.

Boleh jadi kita menjadi tekanan, kesal, marah tak terhingga, bertindak tidak rasional, bahkan mungkin merugikan pihak lain yang sesungguhnya tidak berkait langsung dengan kegagalan yang kita alami.

Kita juga sering menyalahkan diri dan menyesali kekurangan diri sendiri sebagai akibat dari kegagalan atau kesusahan yang dialami. Padahal semua itu seharusnya berlaku kerana tidak ada yang kurang dalam diri setiap manusia.

Kita juga seharusnya sedar, bahawa tidak ada penderitaan yang kita alami dalam hidup kita, kecuali kita sendiri yang membuatnya.

Apapun kesulitan dan sebesar atau seberat apapun penderitaan yang dihadapi di dunia ini, hal tersebut pastilah berkait dengan buah fikiran kita sendiri.

Setiap persoalan hidup akan menjadi sulit jika dibuat sulit dan akan menjadi rumit jika dibuat rumit. Jadi, janganlah menyulitkan jalan fikiran kita sendiri kerana segala kehidupan yang terasa sempit menghimpit dapat dibuat menjadi lapang.

Jangan tenggelam dalam kesedihan dan kesempitan kerana Allah SWT telahpun berfirman Akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan (kesusahan) :At-Thalaq 7.

Cara mengatasi segala persoalan adalah kemampuan kita dalam mengendalikan suasana hati, iaitu berusaha untuk tetap berbaik sangka kepada orang lain. Namun yang paling penting tentunya berbaik sangka kepada Allah.

Begitu juga saya yang tidak mampu lari dari kesilapan dan kekhilafan yang mengejar 
diri ini.. Semoga kita semua dapat memperbaiki diri dan berubah lebih baik..

Apabila terdetik hati kita untuk berubah, Allah sedang pandang kita dengan pandangan kasih sayang.. Jangan sia-siakan..

Kesilapan adalah realiti kehidupan.. bukan kekesalan dan kesedihan yang berpanjangan yang patut kita tanggung.. yang penting adalah tindakbalas terhadap kesilapan itu.

InsyaAllah Allah akan permudahkan jalan, ada jalannya..cuma kita tidak tahu jalan apa yang kita bakal hadapi..tu suma perkara yang akan datang.. tiada bekal lain,melain kan kekuatan diri yang kita sendiri kena bekalkan..

Jika kita terus menyalahkan keadaan sekeliling,kita seolah-olah menghukum diri kita sendiri dengan cara yg salah..Kesilapan bukan bermakna kita tidak mencapai apa-apa.tetapi kita telah mempelajari sesuatu..

Dan bukan semua kesilapan itu kehancuran.. kesilapan pun mungkin boleh menjadi sesuatu perkara penting bagi menjamin kebahagiaan yang bernilai suatu hari nanti..

Belajar balik dari kesilapan..tiada apa yg lebih penting melainkan
redha Allah..cari jalan mcm mana nak cari redha Allah..


masjidil nabawi

Wallahu alam..

-tambahan- Dan sebelum saya terlupa, saya nak ucapkan terima kasih pada BCRian sebab buat gath haritu.. sedikit sebanyak tersuntik juga semangat untuk update entry.. Thanks semua.. korang terbaik.. Yang tak dapat datang haritu nanti kita buat majlis berbuka sekali ye :)

7 Julai 2012



11 comments:

hafiz hafizol said...

gudluck sapik !

Norashiqin Kamaruzaman said...

sayu nya lagu blog ni....huhu....betol2 walau ape pon yg berlaku kena bersangka baik...huhu,

Tapi kekadang dah pk positif pon dalam hati still xdpt hilangkan parut yg terguris...


papepon menjaga hubungan dengan semua org itu sangatlah perlu, terutama dengan Allah...kan kan....



owhh bestnye pg gath...~,~ yg nyorok muka tu mesti sapik kan kan....

juicy X said...

kebetulan...sy jgk buat entry ttg berubah...cuma mungkin beza dr segi apa yg kita nk ubah :)

Cik Reena Tan said...

"Apabila terdetik hati kita untuk berubah, Allah sedang pandang kita dengan pandangan kasih sayang.. Jangan sia-siakan.." sy berpegang dgn kata-kata ini. semoga kita semua berubah kepada yg lebih baik. :')

ElixirReyn said...

bagusnya entry nih. sgt membimbing =)
p/s: alamak sapik dah update :lari

nana kamarul said...

Good entry. Sangat membimbing. Semoga Allah selalu mempermudahkan urusan kita. Aminn :)

syabab said...

hmmm.. T.T

wisata bakti alam said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

saifudin said...

Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
nice post :)
ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

tirahzairi said...

salam...

wisata bakti alam said...



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...