teman-teman

Tuesday, August 9, 2011

Kita rasa dekat, tapi adakah sebenarnya jauh?

Ada dua orang yang tinggal berjiran di dua buah rumah sebelah menyebelah. Daripada segi jarak dan kedudukan rumah, mereka sebenarnya sangat dekat. Malangnya, mereka tidak pernah bertemu walaupun di pintu pagar. Mereka juga tidak cuba bertanya khabar dan tidak cuba berkenalan. Oleh sebab itu, hubungan mereka menjadi sangat jauh. Semakin mereka tidak peduli antara satu sama lain, hubungan mereka semakin jauh.
Thanks Allah for what u have, and trust Allah for what u need

Walaupun Allah menyatakan dia dekat dengan kita, namun amalan kita yang buruk dapat menjauhkan kita daripada Allah. Oleh sebab itu, kita cuba berusaha mendekatkan diri kepada Allah dengan melakukan perkara yang Allah suka dan menahan diri daripada melakukan perkara yang Allah benci.

Bagaimana seperti kita hidup berjiran, begitu jugalah hubungan kita dengan Allah. Allah dekat dengan kita, tetapi apabila kita malas mengerjakan sembahyang, tidak mahu berpuasa dan suka membuang masa, kita menjadi jauh daripada Allah.

Amalan-amalan yang baik itu mendekatkan diri kita kepada Allah. Amalan buruk pula menyebabkan kita semakin jauh daripada Allah.

sekian.

38 comments:

ceriteraliyana said...

deep meaning..*sigh ^^

PeRmAtA bIrU said...

thanks untuk nasihat dan peringatan nih..:)

Norashiqin Kamaruzaman said...

tRima kasih atas peringatan...;)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
♥ cik_farah ♥ said...

jiran pon penting kan.. :)

Nadhira said...

bila kita suka sesuatu, mesti kita nak dan selalu pegang bnda tu. i'm just giving a simple view.sama mcm hubungan kita dgn Allah dn manusia.

apa pun, sntiasa berpegang kpd hablumminallah dan hablumminannas.

thnks. this is really good.

Qalif Syuhada said...

T.T

A Crack Mirror said...

penggunaan analogi yg baik~

miss ct said...

Assalamualaikum..
as usual..entry saudara mmg berinformasi...nice entry..terbaik =)

p/s : jom jaga hbgn dgn Allah

cheqwa said...

syukran atas peringatan :)

cheqwa said...

syukran atas peringatan :)

shameya said...

yaa. kekadang kita sbg manusia selalu alpa dan leka..

thanks peringatan dan makna yg mndlm nie..

Ana Shuwaa said...

peringatan buat diri sendiri jugak.. T____T

Cik Ladies said...

Kita sbg sedara islam pun sebenarnya dekat je kan. Tapi semua nya saling tak bertegur. Saling tak menasihat sedara sendiri walhal tanggungjawab memasing sbg khalifah. Betul kan? ngeh3 :D

p/s : Ni peringatan utk diri sendiri jugak! ^__^

_________________________
I have added cool emoticons to this message.
To see them go to http://x.exps.me?5ad308277b3bbfccb02f1f78cb9bc453

Nurulee said...

Salam.

U have the gift sapik. Bijak hasilkan entry-entry yg bisa mmbuatkan readers berfikir sejenak n bermuhasabah diri.

Nice entry. Keep it up! :)

ummu said...

assalamualaikum
begitulah indahnya Islam
hubungan dengan pencipta
wajib dijaga
hubungan dengan jiran
perlu dititikberatkan..

salam ramadahan.

Gee said...

semoga kita sentiasa dekat pada ALLAH...(^_^)

**::CIKNUURUL::** said...

deep meaning,.thanks for this entry,.tmbh 1 lg tzkirah pd hri ni,.peringatan diberi bukan pd perkiraan minit dn jam,.peringatan hrus diberi pd setiap nafas hdup kita,.

salam ukhwah,.selamat berpuasa syafiq,.:)

CiNtA SuFi said...

i like...setuju sekali dengan entry ini...yang dekat tak semstinya rapat, yang jauh tak semestinya renggang...

Wani said...

sy suke ini....subhannallah..mabrukkk.... =D

nana kamarul said...

good one. good one. thumbs up!

Janatul Ashikin said...

betul tu..perbutan buruk kitelah yg akn mnjauhkan diri kite dr Allah s.w.t...

abah khalisha said...

kt KL cm ginilah gayanya..kdang-kadang abah tegur dia wat tk tau je..tk reti pun nk wat pe dah..apa punya jiran lah

sarah honey said...

dalam maknanya.. moge kita semua didekatkan diri kepadaNya..

izzah zubir said...

Ibadah itu sendiri mendekatkan kita pada Allah . :')

sakurasue said...

semakin byk dosa,semakin jaohla kita :(

Lia-De-Pinky-Leo said...

insaf... >_<

miss inna said...

maksud yg mendalam dan bijak kaitankn dgn khidupan manusia dlm bjiran...
nice entry! peringatan utk diri sendir...^^

iMah said...

muhasabah diri..
em em..
thank u ..

AnaAnis.MUsliMah said...

InsyAllah, muhasabah diri...syukran..

Cikewi said...

thanx for this sharing :)

syira_88 said...

thanks to remind me! love it ;)

aimie amalina said...

=)
kita dekat
tapi kita suka jgak nak jauh..

Nana (phoged) said...

sggh & folo sini..

adab berjiran sntiasa org igt2kan
mgkin tips berjiran
tips sapa jiran pn kna bg jugaklah

hihi

Adylia Qarissa said...

semoga diri kita sentiasa dekat disisiNya...insyaAllah

SyuE said...

subhanallah. tersedar dari lamunan jao bc entry ni. ;) hehe.

dylla abas said...

"thanks Allah for what u have, trust Allah for what u need.."

suka phrase ni.jadikan pedoman.

p/s : sharing is caring (",)

eyza ♥ said...

kata-kata yang ringkas
memberi makna yang cukup dalam ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...