teman-teman

Tuesday, March 22, 2011

Jangan sedih lama-lama ye..

Kita sebagai manusia wajar berasa sedih, 
maklumla kita kan manusia yg dijadikan sebaik2 makhluk,
dikurniakan akal dan fikiran,iaitu nikmat Allah yang paling besar buat kita..


Tetapi jangan bersedih terlalu lama,
sebab kenkadang kesedihan ni boleh menjejaskan 
apa saja yang berhubung dengan diri kita,
contohnya 


-semangat kita hilang dalam melakukan apa2 pekerjaan,
-aktiviti harian terbantut, 
-muamalat (hubungan) kita dengan orang sekeliling
-hilang perwatakan(yang asalnya seorang yg ceria) 
-dan banyak lagi perkara2 yang tidak elok..


aku juga pernah berasa sedih dimana kejadian..


hrmm penah x seseorang(pihak kedua) menceritakan sesuatu 
pasal kita (perkara yang tidak benar atau direka) 
kepada seseorang atau sekumpulan (pihak ketiga), 
dan akhirnya orang/kumpulan itu (iaitu pihak ketiga) 
mempercayainya bulat2..dan terus tanpa segan silu melabelkan kita.. 
"orang macam ni blablabla or "orang macam ni gitu gini or lantaklah..
malas nak cakap..


by the way sebenarnya aku xde nak rase pe2 pun.. 
cuma nak cakap xbaik kan kalo kita wat camtu kat orang.. :)



Sedihkan bila jadi camtu? bukan je setakat sedih..ada rasa macam berdendam, 
dan nak balas dendam pun ada..bengang kot..tapi bile pikir balik..lebih baik sabar..
kita xperlu memikirkan sangat masaalah macamtu,
be patient and understanding. 
life is too short to be vengeful or malicious..rileks saje.. :)
kite tau diri kita siapa,kita tau apa kita buat, tuhan tu adil.. 
itu sebab syurga dan neraka itu wujud..


so kita abaikan je perkara2 yang x ada apa2 kebaikan pun untuk kita..
berdoa dan bersabar,sabar adalah syahid yang paling besar dalam islam..
kita sebagai manusia akan sering diuji dengan pelbagai jenis ujian,
kita diuji kerana disayangiNYA,ada ganjaran pahala disebalik itu..


Ada 2 bentuk ujian yang kita akan diuji, "kepayahan" dan "kesenangan".. 
1.Kepayahan, kita diuji dengan keimanan kita..
2.Kesenangan, kita akan diuji dengan cara kita bersyukur.. 


Janganla bersedih mahupun mengeluh..tetapi berdoa..
"Berdoa lebih baik dari bersedih" :-) 


La tahzan innallah ha ma'na..


sekian



3 comments:

syuhadamdhassan said...

yup.sabar tu separuh dr iman kan:)

kepayahan kite d uji dgn keimanan kite, kesenangan kite d uji dgn care kite bersyukur :D

nice quote~

TheSyafiq Mokhtar said...

:) thanks syuhada..

cik aja said...

setuju :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...